شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: انریکو گوریاران‌مرلو، یک شورشی سابق آرژانتینی که گفته می شود رهبر جوخه قتل آناستازیو سوموزا دیکتاتور تبعیدی نیگاراگوئه را برعهده داشته در سن 65 سالگی مرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،گوریاران که حملات "بزن و در رو" او به واحدهای ارتش نشانه سال های بی ثباتی آرژانتین است روز جمعه در حالی درگذشت که یک عمل جراحی اضطرای بر روی او انجام شد.

گوریاران که از بنیانگذاران ارتش انقلابی خلق کمونیست بود در سال 1974 که گروه چریکی او ایجاد یک منطقه آزاد در کوهستان های استان توکومان در مناطق مرکزی آرژانتین را اعلام کرد معروف شد.

گروه چریکی ارتش انقلابی خلق کمونیست به خاطر آدم ربای ها و بمب‌گذاری‌های دهه 1970 آرژانتین مورد انتقاد قرار گرفت.

گوریاران شورشی در مارس 1976 و در پی کودتای که موجب قدرت گرفت ارتش در آرژانتین شد این کشور را ترک کرد و با نیروهای ساندنیست ها متحد شد و بعدا به نبرد با آناستازیو سوموزا دیکتاتور سابق نیکاراگوئه در جنگل های آن کشور مشغول شد.

در سال 1995 گوریاران در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که او شخصا رهبری گروهی که در 16 سپتامبر 1980 سوموزا را در آسونیکون پایتخت پاراگوئه ترور کرد بر عهده داشته است.

گوریاران در سال 1983 پس از بازگشت دمکراسی به آرژانیتین و روی کار آمدن یک دولت غیر نظامی که با تصویب عفو عمومی مانع اعدام چریک ها و افسران ارتش شد، به این کشور بازگشت.

در سال 1989 او رهبری یک حمله به یک هنگ ارتش معروف به لا تابلادا را که در درگیریهای دو روزه 39 کشته و بیش از 70 زخمی برجا نهاد را برعهد گرفت.

6سال بعد در 1995که گوریاران به عنوان یک فراری در مکزیک بسر می برد دستگیر شد. در این زمان مقامات مکزیک بلافاصله او را به زندان به شدت امنیتی ارتش در بوینوس آیرس فرستادند.


گوریاران در آرژانتین به جرم رهبری شورش علیه ارتش در قضیه لا تابلادا به حبس ابد محکوم شد اما بعدا در مه 2003 از سوی رییس جمهور این کشور ادواردو دوهالده مورد عفو قرار گرفت و به زندگی عادی بازگشت.

بعد از عفو او گفت که هرگز تروریست نبوده است بلکه بخشی از نسلی بوده که درنبرد با کودتا های نظامی رشد کرده بود و تنها تاریخ ثابت خواهد کرد که آیا این راه درست بوده یا نه؟

کد خبر 4657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز